OPEN IT! (Open your technological skills)
je 2- letni mednarodni projekt, sofinanciran s strani programa ERASMUS+. Projekt se izvaja z namenom, da dijaki širijo svoje znanj o uporabi tehnologije, ki jo imajo na voljo v našem učno izdelovalnem laboratoriju v Slovenskih Konjicah, ki spada v Fab lab mrežo. Gimnazija Slovenske Konjice je koordinator projekta, Gimnazija Eugena Kumičića Opatija in Gymnázium Hranice Zborovská pa partnerja.
Skozi projekt bodo dijaki povezovali naravoslovje z družboslovjem ter razvijali različne kompetence (jezikovne, tehnološke, matematične …). Udeleženci bodo imeli priložnost, da svoje teoretično znanje uporabijo v življenjskih situacijah. Prav tako projekt odpira možnosti srečanja z novimi ljudmi, državami in tradicijami.
Naš projekt je inovativen in zelo specifičen, saj je glavni cilj ustvariti sobo pobega za slepe in slabovidne. V sklopu projekta se bodo tako ustvarile štiri sobe pobega in sicer pri nas na Gimnaziji Slovenske Konjice bo soba pobega za slepe in slabovidne, na Hrvaškem v Opatiji bo soba pobega na prostem, na Češkem v Hranicah bo soba pobega na sami gimnaziji v zgradbi, skupna, četrta soba pa bo virtualna, sestavljena iz sob pobega posameznih držav.
Z izdelovanjem sobe pobega bodo dijaki spodbujeni k razmišljanju o svojih možnostih na podjetniškem trgu, saj bodo v projektu aktivni pri postopku od ideje do izvedbe.
Začetek projekta Open it!
Koordinatorji projekta Open it! smo se prvič srečali v oktobru 2018 v lepem mestu Opatija, domačemu kraju naših hrvaških partnerjev. Začrtali smo razvoj našega projekta, se dogovorili o podrobnostih in izmed dijaških predlogov izbrali finaliste za izbor našega logotipa. Slovenski partnerji smo koordinatorjem prikazali videoposnetke, ki so jih dijaki posneli v Ulabu. S sabo smo imeli tudi izdelke, ki so jih dijaki v Ulabu izdelali. Ulab bo imel pomembno vlogo v našem projektu, saj bomo tam načrtovali in izdelali uganke za sobe pobega.
Intervju z Anjo Pustak Lajovic
V okviru projekta Open it! smo na Gimnaziji Slovenske Konjice gostili gospodično Anja Pustak Lajovic iz Trbovelj. Anja je dekle, ki ne vidi, vendar je slepota ne ovira pri doseganju njenih ciljev. Oslepela je takoj po prezgodnjem rojstvu. Osnovno šolo je opravljala v Zavod za slepo in slabovidno mladino v Ljubljani in se izobrazila za ekonomsko tehnico. Anja igra več inštrumentov in poje. Posnela je že nekaj svojih pesmi. Opravila je tečaj kulture govora za radijsko napovedovalko, to delo je nekaj časa opravljala tudi na Radiu Rogla. Delala je tudi na zasavski televiziji. Z nami je spregovorila o svojem življenju. Popeljala nas je v življenje slepih ljudi, govorila o izzivih, s katerimi se srečuje, pa tudi o lepotah, ki jih doživlja.
Anja ne vidi, a je kljub temu odprla naše oči in v nas prebudila empatijo do slepih in slabovidnih.
Prva mobilnost projekta OPEN IT!
V januarju 2019 smo na naši gimnaziji izvedli prvo mobilnost v okviru Erasmus + projekta Open it!
Partnerji s Češke in Hrvaške so v šestih dneh dodobra spoznali delo v U-labu in najnovejšo tehnologijo, s katero bomo ustvarili sobe pobega. Goste smo popeljali na trg v Slovenske Konjice ter v Dvorec Trebnik, kjer smo si ogledali razstavo. O kulturi pitja vina so smo se poučili v vinski kleti Zlati grič. Odpeljali smo se v Maribor, saj smo se preizkusili v različnih sobah pobega. Izkušnje nam bodo koristile pri izdelovanju naših sob pobega.
Vsaka projektna ekipa je predstavila svojo državo in šolo. Pogovorili smo se tudi o idejah za sobe pobega, ustvarjali gigantske ključe in se zabavali ob družabnih igrah brez tehnologije.
Gostje s Češke in Hrvaške so se pri nas dobro počutili - tako na šoli kot pri dijakih doma, kar je izjemnega pomena, saj so sklepanje prijateljstev in spoznavanje ter sprejemanje medsebojnih raznolikosti bistven del projekta. Od naših partnerjev smo se poslovili polni novih idej in zamisli ter s pozdravom: Nasvidenje v Hranicah (Češka) v aprilu, kjer bo potekala druga mobilnost.
Link do filma o mobilnosti v Slovenskih Konjicah
Erasmus days 2019 - Obisk v Centru IRIS
Partnerji v projektu Open it! smo dodali svoj delček v mozaik aktivnosti, ki so obeležile Erasmus days 2019. V Hranicah, Opatiji in pri nas smo v teh dneh še posebej intenzivno izvajali projektne aktivnosti in promovirali naš projekt in Erasmus projekte nasploh.
Naša projektna ekipa je obiskala Center Iris (Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne, prej Zavod za slepo in slabovidno mladino Ljubljana).
Naša gostiteljica je bila Marija Repe Kocman, ki je za nas pripravila zanimiv program. Najbolj nas je navdušila Anja, ki je slepa že vse življenje. Na energičen in navdihujoč način nas je popeljala skozi svoj vsakdanjik. Svojo slepoto sprejema kot del sebe, njej navkljub dosega zastavljene cilje. Dobili smo veliko idej in opozoril, kaj je za našo posebno sobo pobega za slepe in slabovidne še posebej pomembno.
Zelo zanimiv je bil sprehod po Vrtu čutil. Z zavezanimi očmi smo preizkusili, kako slepi doživljajo svet okoli sebe.
Izmenjava na Češkem 2019
Spomladi 2019 smo izvedli projektno mobilnost v Hranicah na Češkem. Gostitelji so za nas pripravili zanimiv program. Na šoli je gostovala ameriška glasbena skupina Exit Tour, ki je pripravila prav poseben koncert. Z nami so se igrali zabavne družabne igre, se pogovarjali in skupaj z nami zapeli. En dan smo preživeli v velikem tehnološkem parku, kjer smo obiskali različne sobe pobega in nato spregovorili o uporabniških izkušnjah.
Naša ekipa je projektnim partnerjem predstavila intervju z Anjo Pustak Lajovic, ki od zgodnjega otroštva živi s slepoto. Pripovedovali so tudi o druženju s slabovidnim sošolcem in zavrteli nekaj njegovih pesmi.
V delavnici o promociji smo se seznanili z različnimi programi za izdelavo promocijskih brošur in plakatov.
V bližini Hranic se je rodil Sigmund Freud, svetovno znani psihoanalitik. V njegovi rojstni hiši je muzej, kjer smo o tem strokovnjaku izvedeli veliko novega.
Vrhunec obiska pa je bila otvoritev sobe pobega, ki so jo naredili naši češki prijatelji. Posvečena je Sigmundu Freudu in njegovi življenjski zgodbi. Seveda smo jo vsi preizkusili in uživali v ugankah, ki so nam kravžljale živce.
Čeprav je teden hitro minil, je bilo dovolj časa, da so se med nami stkale prijateljske vezi, ki jih bomo še dolgo vzdrževali.
Sodelovanje na mednarodni konferenci na Centru Iris
Na strokovni konferenci z mednarodno udeležbo, ki jo je ob 100. obletnici šole za slepe in slabovidne na Slovenskem organiziral Center Iris (nekdanji Zavod za slepo in slabovidno mladino) v Ljubljani je glavna koordinatorka Helena Skaza Birk predstavila projekt Open it. Poslušalci so bili navdušeni nad našo empatijo do slepih in slabovidnih. Pohvalili so način, kako smo slabovidna dijaka vključili v projektno delo. Izrazili so željo, da bi sobo pobega obiskali. Predavateljica na fakulteti iz Beograda je celo dejala, da bo poskusila k nam pripeljati svoje študente tiflopedagogike. Prispevek je objavljen tudi v zborniku Celostna obravnava, vseživljenjsko učenje in socialna vključenost oseb z okvaro vida.
Ob tej priložnosti smo se s Centrom Iris dogovorili o sodelovanju, kar nas zelo veseli. Slovenski dijaki jih bodo obiskali v jeseni 2019, vsi partnerji pa na naslednji izmenjavi v Sloveniji v aprilu 2020.
Vključevanje_slabovidnih_dijakov_v_mednarodni_projekt
Sodelovanje na mednarodni konferenci Zlati rez
Na mednarodni konferenci Zlati rez v Slovenj Gradcu v septembru 2019 je glavna koordinatorka Helena Skaza Birk predstavila naš projekt Open it. Glavni poudarek je bil na povezovanju naravoslovja in družboslovja. Opisala je aktivnosti, preko katerih dijaki povezujejo naravoslovna in družboslovna znanja. Rezultat našega projekta so sobe pobega. V procesu izdelave razvijamo naravoslovne in digitalne kompetence. Družboslovne kompetence smo krepili med proučevanjem lokalne zgodovine, saj so na njej zasnovane zgodbe v sobah pobega. Velik poudarek projekta je na empatiji do slepih in slabovidnih.
Udeleženci konference so bili so predvsem učitelji osnovnih in srednjih šol, ki so bili navdušeni nad našim projektom. Upamo, da smo jih z zgledom spodbudili k podobnemu sodelovanju v Erasmus projektih z dijaki s posebnimi potrebami. Prispevek je objavljen tudi v ob tej priložnosti izdanem zborniku.
Povezujemo_naravoslovje_in_družboslovje
Mobilnost na Hrvaškem, Opatija, oktober 2019
Težko pričakovana izmenjava v Opatiji je za nami. Dober teden smo se družili s hrvaškimi gostitelji in češkimi partnerji. Bilo je zanimivo, poučno, zabavno, sproščujoče.Gostitelji so se nadvse potrudili. Vsak dan smo se naučili nekaj novega in spoznali skrite kotičke prelepe Istre.
Sodelovali smo v delavnici, kjer nas je lokalni fotograf poučil o trikih, ki naredijo fotografijo privlačno. Ni ostalo samo pri teoriji; podali smo se po Opatiji, opazovali in fotografirali. Veliko presenečenje smo doživeli ob slovesu, saj so nam gostitelji poklonili nekaj naših najboljših fotografij natisnjenih in uokvirjenih.
Naučili smo se, kako se programira Micro:bit in čemu služi. Micro:bit so majhni računalniki, ki ne glede na obstoječo raven znanja omogočajo ustvarjalno spoznavanje tehnologije in programiranja. Vsak Micro:bit je opremljen s procesorjem, 25 lučkami LED, z dvema gumboma, s 25 priključnimi nožicami, tipali za svetlobo, temperaturo in premikanje, podporo za brezžično komunikacijo ter z vmesnikom USB. Micro:bit smo uporabili za učenje Braillove pisave za slepe.
Pogovarjali smo se o marketinških strategijah, ki bi jih uporabili za promocijo naših sob pobega.
Opatijski gimnazijci so pripravili zunanjo sobo pobega. Domiselno so jo povezali z zgodovino, ki pričuje, kako se je v okolici Opatije razvil turizem. Soba pobega poteka po ulicah Opatije, v njihovem znamenitem mestnem parku in se zaključi v šoli. Dijaki so sestavili zanimive uganke. Nekatere smo reševali le z lastno glavo, pri drugih smo uporabljali digitalno tehnologijo.
Popoldanski čas je bil namenjen ogledom Opatije, Rijeke in drugih krajev v tem delu Hravške.
Slovo je prišlo prehitro. Radi bi še ostali, a se je naš skupni čas iztekel. Nekoliko lažje nam je bilo ob misli, da se čez nekaj mesecev spet srečamo, takrat v Slovenskih Konjicah.
Erasmus days 2020 in Open it!
Erasmus days 2020 smo v projektu Open it! načrtovali z bogatimi vsebinami, ki pa jih zaradi novih ukrepov za omejitev okužb nismo izvedli v celoti. Nekaj dejavnosti pa nam je le uspelo izpeljati, saj smo Erasmus dneve začeli že kak teden prej. Koordinatorji smo se srečali na videokonferenci, kjer smo načrtovali delo v projektu.Posebno videokonferenco so izvedli dijaki udeleženci, ki so na sproščen način poročali o aktivnostih. Nadaljevali smo dela v sobi pobega za slepe in slabovidne. Dokončali smo večino gradbenih del, obnovili pohištvo in izdelali nekaj ugank. Uredili smo posebno oglasno desko, ki je namenjena obveščanju o dejavnostih v projektu. Ogrodje za oglasno desko so dijakinje same načrtovale in izrezale z laserskim gravirnim strojem. Načrtovali smo diseminacijo projekta na SPSŠ Zreče in osnovnih šolah v lokalnem okolju, vendar smo jo prestavili (saj bi jih naj obiskali zadnji dan pred ponovnim zaprtjem šol).Žal zaradi epidemiološke situacije na planirani obisk sobe pobega niso prišli predstavniki občine. Naše aktivnosti v času Erasmus days bomo predstavili v lokalnem časopisu Novice, ki pokriva celotno Dravinjsko dolino in doseže več kot 15.000 bralcev.
Virtualna mobilnost
V marcu 2020 bi naj v Slovenskih Konjicah izvedli zadnjo mobilnost v Erasmus+ projektu Open it! Gostitelji smo že sestavili program. Zelo zadovoljni smo bili z njim, saj smo vključili aktivnosti, s katerimi bi dosegli še zadnje do zdaj delno dosežene projektne cilje. Načrtovali smo obisk v Centru Iris. Tam bi vsi udeleženci pobližje spoznali življenje slepih in slabovidnih. Postregli bi nam z večerjo v temi in prespali bi v njihovem hostlu.
Zaradi epidemije covida smo bili prisiljeni tik pred zdajci izmenjavo prestaviti na bolj ugoden čas. Projekt je bil podaljšan do 31. avgusta 2021. Navkljub podaljšanju izmenjave nismo mogli izpeljati, zato smo vsaj del aktivnosti nadomestili z virtualno izmenjavo.
V virtualni mobilnosti smo največ časa namenili virtualnim sobam pobega. Dijaki so pred tem virtualne sobe sestavili. Naši dijaki so to naredili v okviru pouka ITS. Pri delu so uporabljali fotografije, ki smo jih posneli s kamerami za 360° zajem slike. Preiskusili smo več različnih okolij az ustvarjanje sob pobega in se nato odločili, da jih bomo ustvarili v google dokumentih. Razdeljeni v skupine so dijaki preiskusili vse sobe pobega. Na podlagi izkušenj in odkritega pogovora smo vnesli nekaj izboljšav. Nato smo sobe združili v celoto.
Virtualna soba pobega je dosegljiva na povezavi https://bit.ly/ErasmusPlus_OpenIt .
S to sobo pobega smo zagotovili trajnost projekta. Vanjo vabimo vse, ki uživajo v reševanju miselnih ugank.
Kako smo gradili sobe pobega
Glavni rezultat projekta Open it! so 4 sobe pobega:
- klasična (v prostorih Gimnazije Hranice, obravnava življenje Sigmunda Freuda),
- zunanja (v mestnem parku v Opatiji, govori o razvoju turizma v Opatiji),
- soba, prilagojena slepim in slabovidnim (na Gimnaziji Sl. Konjice z zgodbo o podjetju Konus). Zelo smo ponosni na inovativnost te ideje, saj v času nastajanja projekta sobe pobega za slepe in slabovidne še nismo nikjer zasledili. Sobo bodo lahko uporabljali tudi videči, vendar le z zavezanimi očmi.
- virtualna soba (Fotografije za virtualno sobo smo posneli s 360° kamero. Uporabili smo aplikacijo veer.tv, vendar so jo v času trajanja projekta spremenili in bi za ogled virtualne sobe potrebovali 3D očala. Ker smo želeli, da je soba dostopna brez dodatne opreme, smo delo nadaljevali v google forms. Virtualna soba je zagotovilo za trajnost projekta, saj je prostodostopna na spletu.)
Izdelava sobe pobega je velik izziv, če je prilagojena slepim in slabovidnim, pa še toliko bolj. Kako smo se jih lotili?
Dijake smo najprej odpeljali v komercialne sobe pobega, da so pridobili uporabniško izkušnjo. Nato so raziskali lokalno zgodovino. Iskali so po pisnih virih, spletu in se pogovarjali s starejšimi občani. Vsaka ekipa je pripravila svojo zgodbo ter izbrala lokacijo sobe pobega. V Hranicah so jo zgradili v bivši trgovinici v njihovi šoli. V zgodbo so vpletli življenje in delo Sigmunda Freuda, ki se je rodil v njihovi bližini. Dijaki iz Opatije so izkoristili njihov mestni park, zgodbo pa so posvetili razvoju njihovega turizma skozi zgodovino. Dijaki iz Slovenskih Konjic so v sobo pobega za slepe in slabovidne spremenili majhno učilnico na podstrešju. Naša zgodba je posvečena podjetju Konus, ki je v času Jugoslavije zaposlovalo velik del domačinov.
Naša ekipa je naredila intervju s slepo sovrstnico in ga predstavila na izmenjavi na Češkem. Pripovedovali so o šolanju s slabovidnim sošolcem, kako mu pomagajo in kakšne prilagoditve ima pri pouku. Obiskali smo Center Iris (Center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne ) v Ljubljani. Pogovarjali smo se z njihovimi varovanci in v Vrtu čutil preizkusili, kako slepi ljudje zaznavajo svoje okolje.
Sledilo je urejanje prostorov (Hrvatom je to bilo prihranjeno). Tu so se izkazala dekleta, ki so vsa dela naredila sama. Postavila so mavčne stene, jih obdelale in prepleskale. Poiskale so pohištvo in ga prilagodile potrebam (zamenjale vrata, izrezale skrivne odprtine, pobarvale,…). Ker želimo delovati trajnostno, smo kupili zelo malo novega pohištva. Večina je starega, ki je nekje že odslužil. V Slovenskih Konjicah je odsluženo pohištvo in za prodajo neprimerne izdelke podarilo podjetje Konus. V Hranicah so veliko materiala dobili na mestnem odpadu in domačih podstrešjih. Pri odločanju za opremo sob smo razmišljali tudi, kako bomo le-to uporabili, ko iz različnih razlogov naše sobe ne bodo več delovale. Večina oprema je takšna, da jo lahko kasneje uporabimo v razredih ali v skupnih prostorih dijakov.
Sestavljanje miselnih nalog se je izkazalo za težek zalogaj. Idej je bilo veliko, vendar so marsikatere presegale naše zmožnosti realizacije. Spoznali smo, da dobro idejo odlikuje tudi enostavna izvedba. Najtežje je bilo oceniti, ali je neka naloga prave zahtevnosti. Ožji izbor smo preizkusili med sošolci. Najboljše naloge smo postavili v prostor.
Pri tem smo uporabili izdelke, ki smo jih ustvarili v Ulabu. K delu s tehnologijo v Ulabu ter izdelavi sob pobega smo spodbujali predvsem dekleta, saj smo želeli, da pridobijo izkušnje in znanja, ki zanje sicer niso značilna. Bili smo uspešni. Dekleta iz Slovenije obvladajo delo s stroji v Ulabu – pred začetkom projekta pa vrat v Ulab niso želela niti odpreti. Prav tako so se veliko naučila dekleta iz Opatije in Hranic, ki so se s tehnologijo seznanila na izmenjavi v Sl. Konjicah.
Poleg IKT kompetenc so dekleta razvijala tudi ročne spretnosti (šivanje, uporaba različnega orodja za izdelavo in obdelavo mavčnih sten, pleskanje, uporaba vbodne žage, vrtalnega stroja, …).
Na naše sobe pobega smo zelo ponosni. Zdaj še samo čakamo, da se bo epidemiološka situacija umirila. Takrat bomo vrata naših sob pobega na stežaj odprli za zunanje obiskovalce. Za njmi jih bomo tiho zaklenili in čakali. Bodo vsi rešili vse uganke in našli tapravi ključ?
Link do YT objave filma o gradnji sobe pobega, ki razkriva, koliko truda so dijaki vložili v izdelavo sobe pobega za slepe in slabovidne. Ne razkriva pa vseh skrivnosti naše sobe. Te boste morali odkriti sami 🙂